donderdag 20 oktober 2016

Opdracht beeldende vorming: Herfst

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdracht omschrijving: Stadspark in herfstsferen
Naam student: Sharon Schoonderbeek



Betekenis (4)
Ik heb deze foto gekozen omdat dit voor mij echt de herfst weergeeft. Ik vind het heerlijk om in het bos te wandelen en vooral tijdens de herfst omdat je dan al die mooie kleuren hebt. Lekker met je jas aan genieten van de rust. Alle blaadjes op de grond, het pad vanaf de brug naar het einde wat je op deze foto zo mooi ziet. Dat vind ik erg mooi. Dat doet mij echt aan de herfst denken.

Vorm
Ik wilde heel graag de brug naar voren laten komen en daarmee diepte creëren. Dat heb ik gedaan door duidelijke kleuren te gebruiken met verschillende tinten. De brug heb ik vrij donker gemaakt  met een duidelijk einde. De ruimte heb ik verder opgevuld met verschillende kleuren. Het pad heb ik door lijnen geprobeerd vorm te geven.

Materie
De materialen die ik heb gebruikt zijn:

- grijs potlood
- gum
- wit papier
- plakkaatverf, primaire kleuren waarmee gemengd werd
- bakje met water
- kwasten ( geen penselen)

Ik vond het fijne materialen om mee te werken. Het potlood was fijn om mee te schetsen. Het was erg licht waardoor ik een foutje nog wel weg kon gummen. De verf kon je goed mengen tot de juiste kleur. Van de kwasten had je verschillende grootte waardoor je ook goede vormen kon weergeven.

Beschouwing
We moesten 5 foto’s zoeken van herfstsferen in een park of bos. Ik ben op internet gaan kijken en kwam veel mooie foto’s tegen. Uiteindelijk heb ik er een paar uitgekozen die voor mij bepaalde mooie herinneringen naar boven haalden bij de herfst. We hebben gewerkt met verf. Daarmee kon ik heel duidelijk de brug naar voren laten komen en de diepte door het pad laten zien.

Werkwijze
Het is erg lang geleden dat ik met verf en kwasten heb gewerkt. Ik vond het erg lastig om duidelijk de blaadjes en de diepte in het pad te creëren. Ik heb geleerd dat je door te mengen erg veel kan bereiken.


Onderzoek

Voor het schetsen heb ik gebruik gemaakt van een potlood. Ik vond het fijn om hiermee te werken omdat ik toch nog dingen kon veranderen. Houtskool vond ik nog iets te spannend.



Ik ben begonnen met de brug. ik vond het moeilijk om de juiste kleuren te kiezen.

Hier ben ik de takken en de bomen gaan verven. dit leek me het makkelijkste om daarna de de blaadjes en het pad te maken.

Toen waren de blaadjes en het pad aan de beurt. Op deze foto had ik zoiets van, waar ben ik mee bezig? Ik had niet echt het idee dat dit ergens heen ging. Door af en toe even je kwast neer te leggen ga je er toch wat beter naar kijken. Daardoor had ik ineens een beter idee van hoe het moest gaan worden.
Dit is het eindresultaat! Ik ben wel trots dat ik dit heb gemaakt. Ik had niet gedacht dat ik hier het geduld voor zou hebben. 

Wat vind je geslaagd? leg uit.
Ik vind de brug erg mooi geworden. Met de brug vind ik dat er heel duidelijk diepte is te zien in dit schilderij.

Wat kon beter? waarom?
De blaadjes hadden van mij wel wat beter gemogen. Ik vind het nu vooral allerlei verschillende kleuren bij elkaar met wat takken en stronken. Misschien had ik wat meer blaadjes kunnen creëren.


Als laatste nog een selfie samen mijn geschilderde tekening! Zoals te zien vond ik het erg leuk om te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten