zondag 6 november 2016

Beeldende vorming lesvoorbereiding

Voor het vak beeldende vorming moesten we een lesvoorbereiding maken. Ik heb gekozen om de herfstparken te gaan schilderen.


Beginsituatie:
De leerlingen uit mijn klas zitten in groep 5. De leerlingen weten al een heleboel van de herfst en dus wil ik samen een hersftpark schilderen. De leerlingen zijn al bekend met het verven van de standaard kleuren. De leerlingen weten ook wat primaire kleuren zijn. Ik wil de leerlingen leren kleuren mengen met de primaire kleuren. De leerlingen kunnen al mengen maar ik wil ze bewust kleuren laten mengen.

Lesdoel:
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen laten zien dat ze minimaal 3 kleuren hebben gemengd in hun schilderij.

Klassenmanagement:
De materialen die nodig zijn:
- digibord
- plakkaatverf
- kwasten
- dik A4 papier
- potloden, gum voor de schets
- bordje om op te mengen
- kranten om de tafels af te dekken
- verfschort
- bakjes met water

Per groepje heb ik een setje met alle spullen die nodig zijn. Per groepje wijs ik 1 iemand aan die hun setje komt halen. De leerlingen hebben zelf een potlood en gum die ze gebruiken. Verfschorten worden uitgedeeld door 2 leerlingen die ik aanwijs.

Vakinhoud/leerlijn
Ik werk aan kerndoel 55. de leerlingen leren reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen. Ze geven hun mening over hun eigen product en dat van anderen en over het werkproces.
Ook werk ik aan kerndoel 54. de leerlingen werken met kleuren en met de kleurfamilies.
De leerlingen laten zien hoe ze mengen en vervolgens laten ze zien hoe ze dat verwerken in hun schilderij.


Oriƫntatie:
Ik heb de leerlingen een paar dagen geleden gevraagd om vandaag een herfstblad mee te nemen. Verder moesten ze eens goed om zich heen kijken en onthouden wat ze allemaal hebben gezien.
Ik vraag de leerlingen wat ze allemaal hebben gezien. Ik vraag de leerlingen eens naar elkaars bladeren te kijken. Hoeveel verschillende kleuren en soorten er zijn.
Ik vraag wie er weet met welke kleuren je eigenlijk het beste kan mengen. De drie primaire kleuren schrijf ik op het bord. Ook vraag ik welke kleuren je daar allemaal mee kunt maken. Verder leg ik nog uit hoe je kleuren donkerder en lichter kunt maken.

Uitleg/instructie:
Ik heb een aantal foto's van parken en die laat ik zien op het digibord. De leerlingen mogen zelf kiezen welke van deze parken ze willen naschilderen.

Als eerste moeten ze met potlood een schets maken op papier. Hierin moeten ze al proberen om de diepte te tekenen.

Daarna mogen de leerlingen met de verf aan de slag. Als het goed is weten ze nu hoe ze moeten mengen. Weten ze dat niet, dan loop ik rond om extra uitleg te geven. Het herfsblad mag op tafel blijven liggen als ze dat willen.

Als de leerlingen klaar zijn heb ik een werkblad liggen met daarop allerlei niet-primaire kleuren. de leerlingen hebben al verschillende kleuren verf op tafel liggen. Het is de bedoeling dat de leerlingen de kleuren gaan mengen die zijn aangegeven op het blad.

Wat doen de leerlingen:
De leerlingen zijn thuis al buiten geweest en hebben al een indruk gekregen van de herfst. Ze hebben een herfstblad meegenomen naar school. Tijdens het bespreken van de opdracht zijn de kinderen al aan het nadenken over allerlei kleuren die bij de herfst horen.
De leerlingen zijn eerst schetsen aan het maken van de parken. Vervolgens gaan ze aan de slag met de verf en kwasten.

Afsluiting:
Ik hang alle schilderijen op het prikbord in de klas. Met de hele klas evalueren we deze schilderopdracht. Ik wil graag weten waarom iemand juist voor dit park heeft gekozen. Ook vraag ik wat ze makkelijk of moeilijk vonden aan het mengen. Hoe komt het dat het zo'n duidelijke herfsttekening is geworden? Wat valt er op?

Als laatste vertel ik wat ik goed vond gaan en wat er allemaal is bereikt.

Lesovergang:
Alle leerlingen ruimen de spullen op. Van elke groep wijs ik iemand aan die de spullen weer terug legt. Iedereen maakt zijn eigen spullen en tafel schoon. Als je klaar bent kun je gaan zitten. Wanneer iedereen zit kan de volgende les beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten