zondag 6 november 2016

Muziek lied aanleren

Inleiding

Op mijn tafel liggen allerlei groenten en fruit. Bananen, tomaten, radijsjes, komkommer, paprika etc. Ik ga het met de kinderen hebben over de groentewinkel. Ik vraag de kinderen of ze wel eens in de groentewinkel komen. En ik vraag wat je zoal in groentewinkel kunt  kopen.

Kern

Hier ga ik vertellen dat we een nieuw lied gaan leren. 'Keesje, de Jordaan'. Eerst ga ik zelf het lied voor zingen. Op het digibord heb ik de tekst van het lied staan. Op youtube heb ik muziek die ik erbij kan gebruiken.




Als ik klaar ben vertel ik dat het liedje wel erg lang is om in 1 keer te leren. Ik vraag de kinderen of ze een stukje horen dat vaker wordt gezongen. dit zal het stuk zijn met de bananen en radijsjes. Deze tekst geef ik een kleur op het digibord. Ik ga het liedje nog een keer voor zingen. Daarna vertel ik dat we een stukje samen gaan doen. De kinderen mogen gaan staan achter hun stoel. Ik zeg dat ik het eerste stuk alleen zing en dat zodra ik begin bij 'Ja ik heb geen bananen' ze allemaal mogen mee zingen. Dit doe ik eerst zonder de muziek. Wanneer dit goed gaat kunnen we het met de muziek erbij proberen. Als dit goed gaat kunnen we proberen om het eerste couplet samen te zingen. Ook deze tekst krijgt dan een kleur. Als dit ook goed gaat kunnen we het tweede couplet er achteraan zingen.

Afsluiting

Als afsluiting vind ik het heel leuk om even iets heel anders te doen. Ik wil als afsluiting een mooie fantasietekening maken over de groentewinkel. Hierbij gebruiken we wasco. De kinderen mogen hun fantasie er op los laten gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten