Voor muziek moeten we een luisteropdracht maken. Het is de
bedoeling dat je een complete les in elkaar zet en dat je de kinderen bewust
laat luisteren naar muziek.
Inleiding
Ik vertel dat we vandaag iets gaan doen met luisteren naar muziek. Ik vertel dat er door de jaren heen een hoop is veranderd in de muziek. De volgende jaartallen schrijf ik onder elkaar op het bord: 1950-1960, 1960-1970, 1980-1990, 2000-nu. Ik vraag de kinderen welke muzieksoorten ze allemaal kennen bij deze jaartallen. uiteindelijk komen we op de volgende soorten die ik in dezelfde volgorde achter de jaartallen schrijf Rock en Roll en blues, reggae en beat muziek, rap/hiphop disco, dance/pop2000. Bij elk jaartal laat ik ook een fragmentje horen zodat de kinderen weten hoe de muziek klinkt. luister hier de fragmenten.
Kern
Ik deel de kinderen een blad uit waar de jaartallen van muziek op staan. rechts staat een rijtje met bijbehorende artiesten. Dit ziet
er zo uit:
1. jaren 50/60 fragment 1
2. jaren 60/70 fragment 2
3. jaren 80/90 fragment 3
4. jaren 2000/nu fragment 4
3. jaren 80/90 fragment 3
4. jaren 2000/nu fragment 4
fragment 5
fragment 6
fragment 7
fragment 8
fragment 9
fragment 10
vervolgens laat ik een 10 tal fragmenten horen en de kinderen
moeten de fragmenten plaatsen bij de bijbehorende jaartallen. Aansluitend vraag ik ook of ze weten welke soort muziek het dan is. Deze doen we gezamenlijk
Dit zijn de
fragmenten:
Afsluiting
Als afsluiting wil ik met de kinderen een poster maken over alle
muziek soorten. Elke groep krijgt een van de jaartallen toegewezen. 2 groepjes
zullen hetzelfde jaartal hebben maar dit maakt niet uit. De kinderen gaan op
zoek naar nog meer artiesten en informatie over muziek uit die tijd. De
kinderen krijgen hier de volgende keer nog tijd voor om het af te maken en daarna
zullen ze per groepje de poster presenteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten